Thursday, December 31, 2009

"sy x tengok rupa awk, tapi hati awak" anda caye kata2 ni???

Saya tidak bermaksud untuk memperlekehkan atau menghina orang-orang lelaki pada hari ini, tetapi saya lebih suka bersikap berterus terang, jujur dan lebih terbuka dalam mengkritik atau memberikan pandangan dalam hal tertentu, apatah lagi sekiranya hal itu adalah hal yang benar dan realiti, yang memang terpampang berlaku di hadapan kita. Amat mustahillah untuk menafikannya. Pemikiran positif dan bersikap berlapang dada amatlah digalakkan dalam membincangkan isu-isu semasa bahkan apabila berhadapan dengan kritikan atau pendapat.

“Saya tak lihat pada rupa paras awak, tapi saya hanya lihat pada hati awak”. Inilah antara kata-kata yang masyhur yang sering diucapkan oleh para jejaka kepada si wanita. Saya tidak menafikan bahawa memang di dalam Islam, rupa paras bukanlah menjadi ukuran untuk menilai keperibadian seseorang, tetapi hati budi dan akhlaklah yang akan menghakimi dan menilai keperibadian seseorang itu.

Hakikatnya pada zaman kini, kata-kata tersebut hanyalah satu ‘propaganda’ atau ‘taktik’ bagi kebanyakan orang lelaki untuk memancing si wanita. Sememangnya kita mengetahui bahawa orang lelaki mempunyai sifat yang berbeza daripada orang wanita. Orang lelaki lebih sukakan kepada sesuatu yang dilihat cantik atau indah daripada segi luaran dan bukanlah dalaman, berbeza dengan orang wanita yang lebih melihat kepada dalaman daripada luaran. Lihatlah kebanyakan wanita hari ini bertemankan seorang lelaki yang kurang kacak atau bahasa sopan dan berterus terangnya; hodoh nak mampus haha. Kenapa hal ini berlaku?. Adakah buta si wanita tersebut?. Jawapannya tidak!. Mereka memilih lelaki tersebut bukanlah kerana rupa parasnya yang hodoh haha, tetapi mereka tertarik kerana kata-kata si lelaki tersebut yang membuatkan hatinya cair dan sikapnya yang bagi mereka ‘caring’ dan bersikap jujur. (hakikatnya sebab lelaki tu penuh poket!. Hahaha sorry terkantoikan.)

“Perghhh!, cun sial awek tu dowwwww”....”baik dowww awek tunye barang”. Ha..itulah antara kata-kata dajjal kebanyakan orang lelaki. Tetapi timbul persoalan untuk bagaimana mereka memancing si wanita tersebut. Adakah dengan berjubah dan berserban? (for sure minah tu lari). Adakah dengan membawa tasbih di tangan dengan diiringi mulut yang sentiasa berzikir? (dasar penipu). Macam-macam lagilah cara-cara dan idea-idea yang cuba dikerahkan oleh mereka untuk memancing si wanita diantaranya yang dilihat sebagai ‘remeh’ untuk kebanyakan orang wanita ialah pengucapan seperti “i tak lihat pada rupa u, u buruk ke, u cantik ke, i tak kisah, kerana hatilah yang akan memberikan jawapan yang jujur!”. Adakah anda boleh mempercayai kata-katanya?. Jawapannya ialah..........................YA!. Memang anda boleh mempercayai kata-katanya, tetapi anda perlu lihat kepada keperibadian dan akhlaknya yang membuatkan anda betul-betul yakin dan percaya kepadanya. Tetapi kalaulah si lelaki itu seorang yang bertindik, rambut punk, berseluar pendek dan berbaju bertulis benda-benda yang karut, adakah anda masih boleh mempercayainya?. Jawapannya ialah..........................TIDAK!. Tak sesuai langsung dengan kata-kata dia. Tetapi untuk kebanyakan wanita mungkin mereka akan mengatakan YA! Sekalipun yang sedang mengayat mereka adalah seorang mamak dan pekerja kilang, kenapa?!. Kerana poket mamak tu penuh dengan wang dan memandu sebuah kenderaan mewah iaitu motor kapcai. (gurl macam ni adalah mangkuk hayun, untuk lelaki yang berjiwa agama, tinggalkanlah wanita memalukan ini.) haha mesti dak pompuan panas gila bab kan?.
Seorang lelaki sekalipun kuat pegangannya pada agama, dia pasti juga tidak akan terlepas daripada melihat atau memilih wanita daripada rupa parasnya. Ini kerana seperti yang diterangkan tadi bahawa sifat atau naluri orang lelaki yang lebih suka melihat luaran daripada dalaman. Tidak ada masalah juga sekiranya kita mendengar ada di antara orang lelaki yang mengatakan begini; “Saya lebih utamakan adab, dan pegangan agama oleh wanita tersebut, tetapi saya juga melihat kepada rupa parasnya.” Kalau kita teliti kata-kata ini kita boleh melihat bahawa katanya untuk melihat kepada rupa paras bukanlah bermaksud si awek tu kena cun melecun, tetapi maksud sebenarnya ialah ‘sedap mata memandang’. Tidak cantik sangat, dan tidak buruk sangat.

Kesimpulan dalam penulisan saya ini ialah, kebanyakan orang wanita pada hari ini sudah banyak dipermainkan dan diperbodohkan oleh kebanyakan orang lelaki, jadi, orang wanita perlu bersikap lebih berhati-hati dan sentiasa menjaga maruah diri anda. Penulisan ini khas kepada wanita yang ikhlas dalam menjaga maruah diri mereka. Kepada yang penggedik, sosial, dan kaki menjolok (sorry kasar), saya mendoakan supaya ALLAH membuka pintu hati dan memberi petunjuk kepada anda. Kepada orang lelaki pula, saya berharap agar kita bersama-sama menjadi pemimpin yang sering di sebut oleh Allah dan Rasulnya di muka bumi ini dan menjadi orang yang disegani dan dipandang tinggi oleh masyarakat. Ingatlah bahawa ini juga untuk diri saya yang masih banyak lagi belum dan perlu dibaiki. Sama-samalah kita terasa haha.

Wednesday, December 16, 2009

Pehimpunan Ilmu, Tarbiyah Dan Kepimpinan


IJTIMAK PELAJAR ISLAM MALAYSIA 09

OBJEKTIF :

  1. Menghimpunan pelajar Islam di seluruh Malaysia bagi menghubungkan silaturrahim di kalangan mereka
  2. Membentuk kesatuan fikrah islam untuk membina izzah Islam
  3. Menyedarkan peranan pelajar Islam bagi mengembalikan kegemilangan islam
  4. Melatih peserta untuk turun berdakwah dalam masyarakat dan bekerja untuk Islam.

KONSEP PROGRAM

1, Peserta sendiri berminat dan bersedia untuk ditarbiiyah, kawalan dan dorongan luar adalah sebagai pembimbing.

2. Tempat program berpusat di masjid . Adab dan tatatertib di masjid hendaklah di utamakan

3. Program tidak dikenakan bayaran. Sumbangan ikhlas itu lebih utama bagi membina budaya infak.

4. Tarbiyah aqidah, fikrah, ukhuwah dan rohani serta kerja dakwah diterapkan sepanjang program.

5. terbuka kepada pelajar 15 tahun ke atas

Keterangan lanjut hubungi : PENASIHAT PROGRAM CIKGU SUKARNO 019-5987842 sukarnohamid@yahoo.com

PENGARAH : - UST. NAJHI 0136044154 . SETIAUSAHA : Saudara Amin (bg peserta Muslimin ) – 013-4661669/ syababul_muslim91@yahoo.com.my , * Saudari Adilah (bg pserta Muslimat) -013-4929164/nisauddin_17@yahoo.com

Wednesday, December 2, 2009

Aurats!

Assalamualaikum,

Saya menulis tentang ni sebenarnya untuk diri dan keluarga saya juga. Bukan saya berniat untuk menghina atau merendahkan wanita. Tapi, ianya penting untuk memberi kefahaman kepada mereka yang cetek tentang agama, khususnya tentang hukum hakam yang dipandang remeh kini. Perkara2 berginilah yang akan menjadi senjata orang kafir untuk menjatuhkan orang Islam. Perkara yang dipandang remeh, hakikatnya besar.

"Sampaikanlah walaupun satu ayat"..

Mungkin ada yang akan terasa atau tidak setuju. Tapi no problem, saya buat begini tak lain supaya kita memikirkan kesilapan dan membetulkan kesilapan kita dan menjadi orang yang lebih dekat dengan Allah.

Realiti hari ini, rata2 wanita yang mengaku Muslim tidak mempraktikkan ajaran Islam tu sendiri. Kebanyakan mereka hanyut dalam kehidupan duniawi. Haram Halal dipandang remeh. Antara perkara yang dipandang remeh ialah enggan menutup aurat.

“Dan katakanlah kepada perempuan mukmin supaya menyekat pandangan mereka daripada melihat yang haram dan memelihara kehormatan mereka dan jangan mereka memperlihatkan perhiasan tubuh badan mereka kecuali yang lahir. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka.” - (An-Nur: 31).

Ayat ni terang terangan memerintahkan kaum wanita Muslim yang sudah mukallaf supaya menutup aurat. Ayat ini umum pada semua wanita Muslim, tidak khusus kepada mana2 bangsa atau orang2 tertentu. Maka ianya adalah wajib.

Ingatlah, Allah menilai semua amalan sekalipun ianya sebesar biji sawi. Tidak ada alasan dalam menjalankan hukum Allah.

(Surah Luqman:16) "Wahai anakku, sesungguhnya jika ada sesuatu perbuatan seberat biji sawi, dan berada di dalam bumi ataupun di langit, nescaya ALLAH TA`ALA akan mendatangkannya.".

Nauzubillah. Bayangkan sekalipun di dalam hati kita terdetik sesuatu yang tidak baik. Allah masih menilainya. Apatah lagi perkara2 yang besar seperti tidak menutup aurat.

Bayangkan. Kamu berada di luar dengan keadaan tidak menutup aurat. Kamu ke pasaraya membeli belah atau berjalan2 di luar. Berapa ramaikan orang lelaki yang melihat kamu ketika itu?. Bayangkan kalau kamu dilihat lebih dari 3000 orang lelaki dengan keadaan tidak menutup aurat. Kamu perlu menanggung dosa 2 kali ganda untuk setiap lelaki yang melihat kamu!.Ianya kerana:

1. Tidak menutup aurat
2. Membuatkan orang lelaki terangsang terhadap kamu.

Itu belum ditambah dengan dosa2 lain. Seperti dosa melawan cakap ibu bapa, dosa menipu, dosa tidak solat, dosa mengumpat dan lain2. Kemudian kamu menggandakan dosa kamu dengan meletakkan gambar2 kamu yang tidak menutup aurat ke dalam internet seperti di laman sosial myspace, friendster dan facebook. Berapa ramaikah lelaki yang melihat kamu?. Cuba tengok profile view, dah berapa ramai orang masuk dalam page dan melihat photo kamu?. Kalau ada 25,000 orang..pasti kebanyakannya orang lelaki.

Rugilah, sekalipun kamu sedang tidur lena tanpa membuat dosa, kamu tetap akan mendapat dosa 24 jam tanpa henti, kerana kamu membiarkan orang lelaki melihat auratmu. Bajet comel ke?? Sia-sia sajalah. Rugilah.

Mungkin kamu akan kata, Allah Maha Pengampun dan kamu boleh bertaubat bila dah tua. Tetapi persoalannya di sini, bagaimana kamu akan tahu kamu akan mati bila?. Bagaimana keadaanmu ketika mati itu?. Peluang hidup hanyalah sekali. Maka dimasa yang muda ini, kumpullah bekalan untuk di alam baqa' kelak.

Kesakitan sakaratul maut adalah teramat-teramat sakitnya, ibarat dipukul oleh pedang sekuat hati sebanyak 100 kali..

p/s : Lelaki pon sama jea. Jaga aurat tuhh.

Wallahulam...

Thursday, November 12, 2009

Seloka khas buat wanita .

Wahai wanita tidak bertudung,
Sungguh cantik alunan rambut mu,
Bebas menggerbang kemas terikat,
Terserlah di bawah cahaya mentari,
Mentari dunia yang tak sehebat neraka,
Iaitu api yang kan membakar rambut mu,
di hari akhirat hari penentu,
maka hanguslah segalanya,
hilanglah cantik alun rambut mu,
tiada lagi yang menggerbang,
tiada lagi yang terserlah.
Oleh itu jadikanlah diri mu,
Sebahagian daripada wanita-wanita yang bertudung.

Wahai wanita yang bertudung,
Sungguh cantik alas kepala mu,
Ringkas pendek tersempang rapi,
Tersembul jambul tertutup dahi,
Terserlah lah bentuk tubuh,
Mengapa tidak dilindungi?
Rimaskah dengan tudung labuh ke dada?
Panaskah dengan pakaian sedemikian rupa?
Tidakkah kau ingat,
Kepanasan api neraka itu lagi hebat membakar,
Menjilat rentung kesemua mereka yang ingkar,
Mereka itu wanita yang tak bertudung,
Kau tidak ubah seperti mereka walau bertudung,
Oleh itu jadikanlah dirimu,
Sebahagian daripada mereka yang bertudung,
Bertudung labuh hingga ke paras dada.

http://i7.photobucket.com/albums/y253/ahyana/buku_tudung.jpg

Wahai wanita bertudung labuh,
Sungguh cantik terlindung rambut mu,
Sungguh ayu tertutup bentuk tubuhmu,
Yang terzahir jelas gaya kesopananmu,
Mengaburi segala yang tersirat di hati,
hanya diri sendiri yang menghakimi,
mungkin suci ikhlas kerana Illahi,
atau berdebu dengan sebab duniawi,
riak wajah nampak tawadhu’,
riak jiwa rupanya menunjuk-nunjuk,
alangkah ruginya andai benar begitu,
kerna azab masih tak terlepas dari mu,
serupalah sahaja diri mu ditunggu,
diseksa tidak ubah seperti wanita tak bertudung,
sama dengan mereka yang menyempang tudung,
oleh itu jadikanlah dirimu,
sebahagian daripada mereka yang bertudung,
bertudung labuh hingga ke paras dada,
tersemat jua bersamanya rasa taqwa.

Wahai wanita yang bertaqwa,
Andai kau telah sampai ke tahap ini,
Dengan akhlak mahmudah terpahat di hati,
Syariat islam sebati dalam diri,
Maka layaklah dikau mendapat ganjaranNya,
Yang dijanjikan di akhirat nanti,
Dan tatkala di dunia ini lagi,
Muslimah solehah kau digelari,
Menjadi idaman setiap muslim soleh,
Yang sukar sekali untuk diperoleh,

Wahai muslimah solehah pula,
Jadilah mukminah mujahidah,
Mujahidah yang akan menyeru,
Agar ditinggalkan dirinya yang dahulu,
Mujahidah yang akan berdakwah,
Agar diri dan umat berubah,
Mujahidah yang akan mengajak,
Agar islam kembali tertegak.

Dengarlah wahai wanita..
Sahutlah seruan ini..

Monday, October 12, 2009

Benarkan???

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W
" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1 Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa

Friday, September 18, 2009

Salam,
Aidilfitri '09
Salam
dihulur maaf ku
pohon buat semua rakan2 sekalian..

Disini, ku ingin mengucapkan
Selamat Hari Raya dan
juga
ingin meminta maaf sekiranya ada:

TERkasar bahasa,

TERsilap bicara,
TERmarah yang tak kena,
TERtanya tak tentu hala,
TERsasul yang tak sengaja,
TERpukul kat mana-mana,
TERpekik di telinga,
TERhantuk di kepala,
TERpinjam harta benda,
TERmoody tak semena-semena,
TERumpat bila-bila,
TERusik yg sengaja,
dan segala macam 'TER' lagi
Maaf Zahir & Batin! ^_^

WaLAu LaNgkAH TaK BeRTeMu,
TaNgaN TaK BeRJaBaT,
UcaP TaK TeRDeNgaR,
MaTA TaK BeRTeNTaNG...
MoHoN MaAF sEGaLa KekHiLaFaN =
KeRaNA aDa TiKaNyA

MaTa SiLaP MeMaNdANg,
TeLiNGa SaLaH MeNdeNgaR,
LiDaH TeRLaNjuR BeRkATa-KatA & HaTI
TeRsaLaH
MeNDuGa.
SALAM AIDILFITRI MINAL AIDIL WALFAIZIN..


Kata Al-Ghazali :
yang jauh itu WAKTU,
yang dekat itu MATI,
yang besar itu NAFSU,
yang berat itu AMANAH,
yang mudah itu BERBUAT DOSA,
yang panjang itu AMAL,SOLEH
yang indah itu SALING MEMAAFKAN”
Salam aidilfitri maaf zahir dan batin”.

Katak kenyang lalu tertidur,
Gajah pitam lantas terjatuh,
Andai tak sampai
tangan menghulur,
Ku pohon keampunan dari jauh.
..Salam Aidilfitri..

Monday, August 31, 2009

Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita..!

Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.


Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.


Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalia

Kami tahu kami insan lemah

bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.







"LAlu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.

Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...



Sumber : Sekretariat NYDP2 MPP Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Wanita Solehah Idaman Mujahid..!

"Indahnya kalammu wanita solehah yang berjuang disisi mujahid soleh....
Seindah-indah perhiasan dunia adalah wanita yang solehah...”


Kumulakan warkah ini dengan bait indah yang ditinggalkan Rasulullah saw kepada seisi alam. Wanita solehah! Idaman semua muslimin di alam maya ini. Alhamdulillah, itulah anjuran Islam yang kita cintai, pilihlah wanita yang mampu menyejukkan pandanganmu dan juga baitul muslim yang bakal dibina tika sampai saat itu, insyaAllah.

”Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu..”

Wanita solehah idaman mujahid soleh yang malunya menjadi perisai dirinya, yang zikirnya menjadi penawar dirinya; tak gentar di acah mehnah duniawi kerana dia rindukan wangian syurgawi, dia berpegang pada janji yang terpatri di lubuk hati. Telah dinukilkan panduan sepanjang zaman, itulah lirikan utama buatmu memilih calon isteri. Tiap baris itu telah menjadi hafalanku sejak aku mengenali dunia baligh ini.

Jika harta yang kau idamkan, ketahuilah diriku tidak punya apa-apa harta di dunia ini melainkan ilmu agama yang telah dititipkan buatku oleh mama dan abah. Tiada harta untuk kupersembahkan, hanya ketenangan yang mampu aku sediakan buatmu kerana aku pernah terbaca kata-kata ...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang.¨ (Rum: 21)

Jika keturunan yang mulia itu yang kau dambakan, ketahuilah jua aku di bawah pengawasan Allah sebagai penjaga mutlak diriku. Aku adalah keturunan mulia, ayahanda Nabi Adam as dan bonda Hawa a.s, sama seperti mu.

”... maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika Allah menolong kamu maka, tiada seseorangpun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)

Kecantikan, itulah pandangan pertama setiap insan. Malah aku meyakini bahawa kau juga tidak terlepas seperti insan yang lain. Ketahuilah, jika kecantikan itu yang kau inginkan daripada diriku, kau telah tersalah langkah. Tiada kecantikan yang tidak terbanding untuk kupertontonkan padamu. Telah aku hijabkan kecantikan diriku ini dengan amalan ketaatan

kepada tuntutan agama yang kucintai. Kau hanya membuang masa jika kau menginginkan kecantikan lahiriah semata-mata. Aku memerlukan engkau untuk bersama-samaku menegakkan dakwah islamiyyah ini, dan aku merelakan diri ini menjadi penolongmu untuk membangunkan sebuah markas dakwah dan tarbiyyah ke arah jihad hambaNya kepada Penciptanya yang agung. Pendirianku...pernikahanku akan ku jadikan medan pencarian ilmu agama sebagai risalah demi meneruskan perjuangan Islam. Aku masih kekurangan ilmu agama, tetapi berbekalkan ilmu agama yang telah dibekalkan ini. Aku ingin menjadi isteri yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dan suamiku untuk memudahkan aku membentuk usrah muslim antara aku, suamiku dan anak-anak untuk dibaiahkan dengan ketaatan kepada Allah Yang Maha Esa. Aku bercita-cita bergelar pendamping solehah, seperti mana yang dijanjikan Rasul,

" Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada lelaki yang bangun di tengah malam lalu dia sembahyang dan membangunkan isterinya, maka sekiranya enggan juga bangun untuk bersembahyang, dia merenjiskan air ke mukanya. Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada wanita yang bangun di tengah malam lalu bersembahyang dan membangunkan suaminya. Maka jika dia enggan, dia merenjiskan air kemukanya."
(Riwayat Abu Daud dengan Isnad yang sahih)





Renungilah FirmanNya ini, lalu kau akan tahu hakikat diriku dan dirimu dipertemukan oleh Allah atas namanya pertemuan.

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.”
(An Nisaa’ : 1) "

Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka".
(An-Nissa':34)


Membenarkan seperti apa yang telah Dia katakan dalam QalamNya yang mulia. Aku meyakini bahawa engkau adalah pemimpin untukku. Jadikanlah suatu pernikahan itu sebagai asas pembangunan iman dan bukannya untuk memuaskan bisikan syaitan yang menjadikan ikatan pernikahan sebagai tunjang nafsu semata-mata. Moga diriku dan dirimu sentiasa didampingi kerahmatan dan keredhaanNya. Lakukanlah tanggungjawabmu itu dengan syura kesabaran, qanaah ketabahan moga kita akan menjadi salah satu daripada jemaah saf menuju ke syurga insyaAllah.

Aku tidak menginginkan hantaran bersusun, mas kahwin yang hanya akan menyebabkan hatiku buta dalam menilai erti kita dipertemukan oleh Allah atas dasar agama. Cukuplah seandainya, maharku sebuah Qalam Mulia, Al-Quran, dan hadis-hadis Nabawi kerana aku meyakini bahawa Qalam itu mampu memimpin rumahtanggaku dalam meraih keredhaanNya bukan kekayaan dunia yang bersifat sementara. Jua tidak ternilai harga maruah diriku untuk dibanding dengan nilai wang ringgit atau nilai duniawi. Selaras jua dengan hadis Nabi, aku mahu jadi wanita yang punya barokah.

“Seorang wanita yang penuh barakah dan mendapat anugerah Allah adalah yang maharnya murah, mudah menikahinya, dan akhlaknya baik. Sebaliknya, wanita yang celaka adalah yang mahal maharnya, sulit menikahinya, dan buruk akhlaknya”

Bantulah aku dalam menjayakan agama Allah, kerana ia adalah laluan untuk aku menyempurnakan separuh daripada agamaku, insyaAllah. Akhlakmu yang terdidik indah oleh ibu bapa dan orang sekelilingmu, itulah yang aku harapkan daripada kekayaan duniawi yang kau sediakan.

Tidak lagi wujud keborosan dan kebakhilan kerana semuanya berada di dalam udara Qana'ah (berpuas hati dengan apa yang ada), redha dan yakin bahawa dunia ini bukanlah negara Janatunna'im. Lihatlah rumahtangga Rasulullah s.a.w kadang-kadang berlalu sebulan demi sebulan, pernah dapurnya tidak berasap kerana tidak ada bahan makanan yang dapat dimasak. Walaupun demikian susahnya, rumahtangga Rasulullah s.a.w tetap menjadi rumahtangga yang paling bahagia yang tidak ada tolok bandingnya hingga ke hari ini.

.::. Ya Allah, gembirakan kami dengan redhaMu.::.


Sesaat Di Dunia


Kenapa kini kita manusia terkejar-kejarkan dunia hingga terabai agama?Adakah kita lupa?Memang diakui dunia itu masih dalam keperluan kita... Nabi sallallahu alaihi wasallam sendiri masih mengisi keperluan dunianya tetapi tidak sampai mengabaikan akhirat.Masih ada satu lagi kehidupan yang kekal iaitu akhirat yang Allah janjikan balasannya,amatlah indah jika cukup amalan kita.Pernah saya terbaca,jika kita memasukkan kehebatan dunia maka tercabutlah kehebatan Allah dari hati kita.Astaghfirullahalazim.Bukanlah bertujuan untuk meminta kita terus meninggalkan segala urusan dunia tetapi wajar kita iringi urusan dunia itu dengan urusan akhirat.Kita perlu mengadaptasikan agama itu dalam kehidupan.Kita tidak dapat memisahkan kedua-duanyajika kita mahu keselamatan akhirat kelak.Wallahualam.